Jensen, Thommesen, Visma og "EHF-tvang"

"Jeg vet hva jeg har, og det fungerer veldig bra. Alt det nye er usikkert, så jeg venter litt til".  Det nok mange som kjenner seg igjen her, men ønsker vi oss tilbake til en løsning uten nettbank, VIPPS og automatisk utfylling av Skattemelding i AltInn? Ja, jeg liker å holde i en papiravis og en bok, men jeg benytter meg også av nettaviser, e-avis, lydbok, osv. Teknologien gir nye muligheter, som igjen endrer adferd.

Trenger vi å ta i bruk tvang og en lovregulering for å få til en fornuftig endring? Det er jo mange endringer som innføres, men jeg oppfatter ikke at alle endringer benevnes som tvang. I diskusjonen med overgang til elektronisk faktura(EHF), så snakkes det om tvang, med ganske tydelige overskrifter i media som: "Finansministeren tråkker på efakturabremsen" og "Går i strupen på Visma" var å lese i oppslag i Finansavisen forrige uke. Basert på den siste artikkelen uttaler Thommesen, i Bedriftsforbundet, at han mistenker Visma for å ha økonomiske incentiver, og at en innføring vil være en kostbar affære for småbedriftene. Han nevner også sanksjoner som straffemulkt som et argument for å ikke innføre dette. Et mer positivt argument er at småbedriftene bør bruke tiden sin på det som skaper verdier, og ikke endringer som stjeler oppmerksomhet bort fra dette. Ja, Sogn og Visma vil tjene penger på en slik innføring. Det vil også andre tilbydere av slike tjenester, men gjør dette noe? Dersom slike løsninger kan bidra til at norske bedrifter kan kan skape verdier.

Autoriserte regnskapsbedrifter bistår og hjelper små og mellomstore virksomheter med økonomisk kontroll, rapportering til det offentlige og gode råd til sine kunder hver eneste dag. En overgang til EHF-faktura er et emne som vi snakker med kunder om daglig. 

Vi trenger ikke å snakke om tvang, men vi kan heller fokusere på muligheter og effekt av å ta bruk digitale hjelpemidler: Kan vi tenke litt annerledes:

  • Dårlig likviditet er det største problemet for små bedrifter i Norge, og den største årsaken til at selskap går konkurs eller legger ned sin virksomhet. Hva skal til før å sikre rask og god tilgang til likvider?
  • Kontroll på egen økonomi, ha et oppdatert regnskap og bruk tall fra regnskapet som bakgrunn for hvordan du styrer din "butikk", og ikke saldoen på bankkontoen.
  • Effektiv håndtering av inngående fakturaer, betaling og oppdatering i regnskapet, gjør at du som leder/eier bruker mindre tid på administrasjon og mer tid på å skape verdier. Sett bort prosesser som andre gjøre raskere, billigere og bedre enn deg.
  • Sørg for at du får fakturert raskt og fortløpende, og at kunder som ikke betaler på forfall blir automatisk purret. Når betaling er mottatt i bank, så er regnskapet oppdatert med den samme situasjonen.

Påstand:

"Alle bedrifter registrert i Foretaksregisteret kan skaffe seg en fakturaløsning på nett som kan produsere EHF faktureraer på under en dag". Jeg kunne nok skrevet time(r). Løsningen koster fra under hundrelappen og opp til noen hundrelapper i måneden, litt avhengig av funksjonalitet. Dvs ikke bare å utstede en faktura, men også regnskap, purringer, direkte bankintegrasjon osv.

Min anbefaling blir dermed:

Ta kontakt med din regnskapsfører og diskuter hvordan du setter opp en løsning, hvor du både fakturer og mottar fakturaer elektronisk, du betaler alle fakturaer fra systemet, og når en kunde har betalt til deg, så er dette allerede oppdatert i regnskapet. Regnskapet har du selvfølgelig tilgang til, og du har jevnlig dialog med din regnskapsfører. Regnskapsføreren bruker ikke tid på å "punche" fakturaer og betalings bilag, ettersom systemene gjør deler av jobben. Regnskapsføreren bidrar med kontroll, og bruker sin kompetanse på å sikre et oppdatert og korrekt regnskap til enhver tid.

Så hva venter vi på Jensen og Thommessen. Vi i ABR Regnskap anser oss som hjelperen til våre kunder, og vi er klare til å bistå med å frigi tid til medlemmene til Bedriftsforbundet, tid som igjen omdannes til å skape verdier og arbeidsplasser. Skal vi ta et møte?